پذیرایی در مهمانی رسمی

نحوه پذیرایی در مهمانی رسمی

قصد دارید مهمانان خود را برای ناهار دعوت کنید یک روز تعطیل را انتخاب کنید.بدیهی است که نحوه پذیرایی در مهمانی رسمی با پذیرایی در یک مهمانی خودمانی تفاوت داشته و حساسیت های مربوط به پذیرایی در مهمانی رسمی برای یک مهمانی دوستانه و خودمانی ضرورتی ندارد.

 همه ما نسبت به اهمیت پذیرایی مناسب آگاه هستیم و همه تلاشمان این است که یک پذیرایی درخور و شایسته از مهمانان خود داشته باشیم در واقع نحوه پذیرایی از مهمان، میزان احترام میزبان به او را نشان می دهد.

بنابراین باید با نحوه پذیرایی در یک مهمانی رسمی آشنا شویم تا با شناخت ویژگی های این نوع پذیرایی بتوانیم یک پذیرایی مناسب داشته باشیم.

در این مقاله به طور اجمالی به بررسی نحوه پذیرایی در یک مهمانی رسمی می پردازیم.

قبل از برگزاری یک مهمانی رسمی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

مکان برگزاری:

نکته اولی که باید در نظر بگیرید مکان برگزاری مهمانی است.

تعداد مهمانان شما چند نفر است؟

 شما قصد دارید تعدادی زیادی از افراد را دعوت کنید و یک مهمانی بزرگ ترتیب دهید یا قصد برگزاری یک مهمانی کوچک دارید؟

پاسخ به این سوال ها تعیین می کند که مناسب ترین محل برای برگزاری مهمانی شما چه مکانی باشد.

زمان برگزاری مهمانی:

هنگام مشخص کردن زمان برگزاری مهمانی باید شرایط خودتان و مهمانان را در نظر بگیرید. شما باید روزی را انتخاب کنید که در آن روز زمان کافی برای فراهم کردن مقدمات برگزاری مهمانی را داشته باشید. اگر قرار است مهمانی را شب برگزار کنید قطعا وسط هفته گزینه مناسبی نیست و ممکن است مهمانان شما برای رفتن به محل کار یا مدرسه دچار مشکل شوند.

اگر قصد برگزاری مهمانی به صورت ناهار دارید از خود بپرسید:

آیا مهمانان شما در دسترس هستند؟

 به مشغله های روزانه آن ها توجه کرده اید؟

در صورتی که قصد دارید مهمانان خود را برای ناهار دعوت کنید یک روز تعطیل را انتخاب کنید.

بنابراین زمان برگزاری مهمانی به لحاظ در دسترس بودن مهمانان حائز اهمیت است.

دعوت از مهمانان برای مهمانی رسمی

چطور مهمانان را دعوت کنیم؟

 بهترین گزینه برای دعوت از مهمانان تماس تلفنی یا استفاده از کارت دعوت می باشد.

در صورتی که مهمان شما فقط یک نفر نیست و قصد دارید افراد دیگری نیز به مهمانی دعوت کنید این نکته را مدنظر قرار دهید که مهمانان دارای نقاط اشتراک باشند تا بتوانند با یکدیگر معاشرت و صحبت کنند. در صورت عدم توجه به این نکته مهمانان شما یک مهمانی کسل کننده را تجربه می کنند.

این نکته را نیز مدنظر داشته باشید که بین یک هفته تا ده روز قبل باید نسبت به دعوت از مهمانان اقدام کنید تا آن ها زمان کافی برای هماهنگ شدن داشته باشند.

غذای مناسب برای پذیرایی در مهمانی رسمی چیست؟

به عنوان یک توصیه کلی بهتر است از غذاهای متنوع استفاده کنید. اما دقت کنید که غذاهای شما دارای طعم و مزه یکسان نباشند به عنوان مثال از باقالی پلو و شوید پلو به طور همزمان برای پذیرایی استفاده نکنید یا زمانی که مرصع پلو را برای پذیرایی از مهمانان خود در نظر گرفته اید شیرین پلو را کنار آن قرار ندهید.

برای پیش غذا سوپ گزینه مناسبی می باشد. برای دسر نیز می توانید از انواع ژله استفاده کنید اما دقت کنید از ژله های با طعم نزدیک به هم استفاده نکنید به عنوان مثال برای دسر ژله شکلاتی را در کنار ژله توت فرنگی یا پرتقال قرار دهید اما ژله شکلاتی در کنار ژله کاراملی اصلا گزینه مناسبی نیست.

نحوه رفتار میزبان در مهمانی رسمی چطور باید باشد؟

میزبان باید در طول مهمانی در کنار مهمانان نشسته باشد و آن ها را تنها نگذارد بدین منظور بهتر است ظروف پذیرایی را در محلی قرار دهید که نیازی نباشد برای پذیرایی کردن مهمانان آن ها را به مدت طولانی ترک کنید مثلا ظروف شیرینی، میوه را خیلی شیک و زیبا بچیند و به همراه بشقاب و کارد و چنگال روی یک میز در محل پذیرایی قرار دهید و از آن جا اقدام به پذیرایی از مهمانان کنید تا نیازی باشد مهمانان را ترک کنید همچنین برای چای ریختن قوری های وارمر دار روی میز گزینه های مناسبی هستند بدین صورت لازم نیست برای ریخت چای مهمانان را برای مدت طولانی تنها بگذارید.

همچنین نحوه برخورد یکسان با مهمانان بسیار حائز اهمیت است، دلیلی ندارد چون یکی از مهمانان شما پولدارتر یا زیباتر است یا جایگاه احتماعی بالاتری دارد با او صمیمانه تر رفتار کنید، برخورد شما باید با همه مهمانان یکسان باشد. با توجه به اینکه معمولا در مهمانی ها کودکان هم حضور دارند و مشغول بازی می شوند ممکن است ناخواسته به وسیله ای برخورد کرده و آن را بشکنند بنابراین قبل از شروع مهمانی وسیله های شکننده و آسیب پذیر را از سر راه بردارید.

از چه میوه هایی برای پذیرایی در مهمانی رسمی استفاده کنیم؟

از چه میوه هایی برای پذیرایی در مهمانی رسمی استفاده کنیم؟

میوه هایی مثل موز یا آناناس از جمله میوه هایی هستند که می توان برای چنین مراسمی استفاده کرد. اگر از آناناس برای پذیرایی از مهمان رسمی خود استفاده می کنید باید آن را در قطعه های کوچک برش دهید.اگر مهمانی شما در فصل پاییز بوده و قصد استفاده از انار برای پذیرایی دارید حتما انار را دانه دانه کرده، آن را داخل یک ظرف مناسب بریزید و یک قاشق کوچک نیز داخل ظرف قرار دهید. از سایر میوه های فصل نیز به شرط اینکه بتوان آن را راحت میل کرد و برای استفاده در مهمانی مناسب باشند می توانید استفاده کنید.

چیدمان میوه ها را برای پذیرایی در مهمانی رسمی باید چطور باشد؟

نکته ای دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است چیدمان ظرف میوه می باشد. بدین منظور از ظروفی استفاده کنید که نه بزرگ باشد نه کوچک. علاوه بر زیبایی نکته ای که باید برای چیدمان میوه ها در نظر بگیرید این است که میوه ها را طوری بچینید که مهمانان بتوانند به راحتی میوه خود را بردارند و و یا برداشتن یک میوه باعث افتادن سایر میوه ها به بیرون از ظرف نشود.

شما میتوانید میوه را بصورت اسلایس شده (قطعه قطعه شده) نیز داخل ظرف قرار دهید فقط بدین منظور باید از قبل پوست میوه ها را بکنید و در این حالت رعایت نکات بهداشتی و استفاده از دستکش بسیار حائز اهمیت است در صورت استفاده از میوه های اسلایس شده ترجیحا آن ها را در ظروف درب دار قرار دهید تا آلودگی روی آن ها نشیند.

بهترین روش سِرو غذا برای پذیرایی در مهمانی رسمی چیست؟

شما می توانید به دو شکل غذا را سِرو کنید:

1- نشستن دور میز پذیرایی

2- سلف سرویس

با توجه به تعداد مهمانان شما می توانید از یکی از این دو روش برای پذیرایی از مهمانان استفاده کنید.

در این قسمت هر دو روش را توضیح می دهیم.

چیدمان میز پذیرایی در مهمانی رسمی باید چطور باشد؟

چیدمان میز پذیرایی در مهمانی رسمی باید چطور باشد؟

چیدمان و ظاهر زیبای میز بسیار حائز اهمیت است. استفاده از رومیزی های تمیز و خوش رنگ، تزیین میز باستفاده از گل، استفاده ظروف تمیز و زیبا، چیدمان درست بشقاب، چنگال، کارد و سایر ظروف موجب می شود مهمانان شما یک حس خوشایند را تجربه کنند.

در واقع شما با چنین چیدمانی غذا را برای مهمانتان دلپسند می کنید.

برای چیدمان میز پذیرایی در یک مهمانی رسمی به این نکات توجه کنید:

1- روی میز حتما یک پارچه خوش رنگ بیندازید و دقت کنید که این پارچه بدون لک، صاف و اتوکشیده باشد.

2- هر بشقاب را مقابل صندلی قرار داده وکاسه یا بشقاب سوپ خوری  را  روی بشقاب قرار دهید.

3- حتما از دستمال استفاده کنید و آن را در سمت چپ بشقاب قرار دهید.

4- قاشق و چاقو را در سمت راست بشقاب و چنگال و کارد را سمت چپ آن قرار دهید.

5- دقت کنید انتهای قاشق، چنگال و کارد 5/2 سانتی متر از یکدیگر فاصله داشته و برابر با انتهای زیر بشقابی باشند.

6- قاشق دسر را بالای زیر بشقابی قرار دهید به طوری که دسته قاشق به سمت راست باشد.

7- لیوان نوشیدنی را در سمت راست بشقاب و بالای قاشق و چاقو قرار دهید.

8- نمکدان را در قسمت مرکز میز، ابتدا و انتهای میز قرار دهید. در صورت استفاده نمکدان برای هر فرد آن را در محل بالاتر از قاشق دسر قرار دهید.

نحوه نشستن دور میز باید چگونه باشد؟

نحوه نشستن افراد دور میز بستگی میزان صمیمت آن ها دارد، افرادی که با یکدیگر آشنایی قبلی یا احساس نزدیکی دارند می توانند در کنار یکدیگر بشینند اما به عنوان توصیه کلی بهتر است میزبان ها در دو انتها یا وسط میز بنشینند به طوری که روبروی یکدیگر قرار گرفته و بدین شکل از مهمانان پذیرایی کنند. در چینن مهمانی هایی زن و شوهرها و نامزدها بهتر است در کنار یکدیگر بنشینند

چیدمان میز سلف سرویس باید چگونه باشد؟

چیدمان میز سلف سرویس باید چگونه باشد؟

چیدمان میز سلف سرویس باید چگونه باشد؟

اگر تعداد مهمان های شما زیاد است بهترین نوع پذیرایی، سلف سرویس می باشد. در پذیرایی سلف سرویس ظروف ، غذا، و نوشیدنی ها روی میز قرار داده می شوند. مهمانان ظروف مورد نیاز خود را برداشته، بصورت سرپایی غذاهای مد نظر خود را داخل  آن قرار داده، قسمتی از محل پذیرایی را انتخاب و آنجا غذای خود را میل می کنند. در این حالت میزبان باید دقت کند در صورتی که ظروف غذا خالی شد بلافاصله داخل آن غذا بریزد و به اصطلاح ظرف را شارژ کند.

 در این نوع پذیرایی توجه به کودکان و سالمندان که نمی توانند برای خود غذا بکشند حائز اهمیت است.

سخن آخر

میزبان خوب بودن یک مهارت است که هر فردی به آن نیاز دارد. شما با داشتن یک میزبانی مناسب حس خوبی را به مهمانان خود منتقل کرده و یک شب به یادماندنی را برای آن ها رقم میزنید. بنابراین اگر تمایل دارید پذیرایی شما در ذهن مهمانانتان باقی بماند باید با نحوه پذیرایی در مهمانی رسمی آشنا باشید.

در صورتی که قصد دارید با قبل از شما یا ناهار با یک میان وعده مناسب از مهمانان خود پذیرایی کنید می توانید از پک های پذیرایی میان وعده طُرفه استفاده کنید. در صورت نیاز به استفاده از خدمات و پک های پذیرایی طُرفه با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *